• damwand inspectie
  • fietsbrug westenholte
  • sluis panheel
  • westenvoortsebrug
  • boorwerk
  • tunnel onder de noord
  • gouwesluis
  • nelson mandelabrug pijlers
  • gooiland
  • brug rhenen
  • hoogspanningsmasten
  • singel deventer
  • john frostbrug
  • nelson mandelabrug
  • john frostbrug staal inspectie
  • van brienenoordbrug boog
  • van brienenoordbrug
  • emmabrug
  • zeesluis farmsum
  • vloeistofdicht
  • de dellen
  • haringvlietbrug
  • koninginnesluis
  • draaibrug sas van gent
  • nieuwegeinsebrug
  • klein polderplein
  • Martinus Nijhoffbrug
  • brug fort everdingen
  • hechtsterkte
  • Damwand inspectie
  • Fietsbrug Westenholte
  • Sluis Panheel
  • Westenvoortsebrug
  • Boorwerkzaamheden
  • Tunnel onder de Noord
  • Gouwesluis
  • Pijlers Nelson Mandelabrug
  • Gooiland
  • Brug Rhenen
  • Inspectie hoogspanningsmasten
  • Singel Deventer
  • John Frostbrug
  • Nelson Mandelabrug
  • Staal inspectie John Frostbrug
  • Boog Van Brienenoordbrug
  • Van Brienenoordbrug
  • Emmabrug
  • Zeesluis Farmsum
  • Vloeistofdicht keuring
  • De Dellen
  • Haringvlietbrug
  • Koninginnesluis
  • Draaibrug Sas van Gent
  • Nieuwegeinsebrug
  • Klein Polderplein
  • Martinus Nijhoffbrug
  • Brug Fort Everdingen
  • Hechtsterkte meting

Calatrava bruggen

De Calatrava bruggen in de gemeente Haarlemmermeer bestaan uit de samengestelde kunstwerken "De Citer", "De Harp" en "De Luit".

De Citer is gesitueerd op de kruising van de Nieuwe Bennebroekerweg en de Hoofdvaart te Hoofddorp.
Deze bestaat uit twee bruggen, te weten een Fly-over (semi-fietsbrug) parallel aan de Hoofdvaart over de Nieuwe Benneboekerweg en een mainbridge bestaande uit twee brugdekken over de Hoofdvaart.



De Harp is gesitueerd op de kruising van de Noordelijke Randweg en de Hoofdvaart te Nieuw-Vennep.
Dit is een tuibrug in de Noordelijke Randweg met een overspanning van ruim 140 meter. De achterover hangende (naald)pyloon heeft een lengte van 82 meter, met een hellingshoek van circa 50 graden.



De Luit is gesitueerd op de kruising van de Maria Tesselschadelaan en de Hoofdvaart te Hoofddorp.
Deze brug dient tevens als een rotonde, waarbij twee gekromde bruggen haakse overspanningen vormen over de Hoofdvaart.




Ten behoeve van het meerjarig onderhoud voert Caljé Infra Advies de volgende civiele werkzaamheden uit aan de drie bruggen conform de CUR-Aanbeveling 72 Klasse I en de NEN2767-4-2:
- Functionele inspectie/schouw, 1 maal per kwartaal.
De functionele inspectie/schouw is een systematische inspectie (QuickScan) welke is gericht op het opsporen van schaden en gebreken die direct of op korte termijn de functie van de brug in negatieve zin kunnen beïnvloeden. Uitgangspunt is dat onderdelen niet worden gedemonteerd en de inspectie/schouw hoeft niet binnen handbereik van de constructie te worden uitgevoerd.

- Toestandsinspectie, 1 maal per jaar.
Toestandsinspectie om de technische/constructieve toestand waarin onderdelen zich bevinden vast te leggen. Op basis van deze toestandsinspectie moet worden beoordeeld of de brug gedurende de levensduur aan de ontwerp- en gebruikseisen blijft voldoen of dat onderhoud c.q. verbetering noodzakelijk is.

- Toestandsinspectie, 1 maal per 4 jaar.
Een uitgebreide toestandsinspectie is noodzakelijk om de technische/constructieve toestand waarin onderdelen zich bevinden vast te leggen. Op basis van deze toestandsinspectie moet worden beoordeeld of de brug gedurende de levensduur aan de ontwerp- en gebruikseisen blijft voldoen of dat onderhoud c.q. verbetering noodzakelijk is.

- Rapporteren conform de layout bepaald door de NEN2767-4-2;
De resultaten van de inspecties worden beschreven en vastgelegd in een rapportage. Per beheerobject wordt één rapportage opgesteld waarbij per instandhoudingsonderdeel de conditie wordt bepaald.
Alle gebreken worden vastgelegd op de foto en ingemeten in GPS, en met een nummer op een autocad-tekening gevisualiseerd.


- Outtake.
Na het leveren van de rapportages volgt een overleg met de beheerder.